Ciekawi Świata po raz ósmy na UW

Ikona wpisu Ciekawi Świata po raz ósmy na UW

Ponad 140 uczniów z 70 szkół ukończyło zajęcia prowadzone podczas ósmej edycji projektu Matematyka dla Ciekawych Świata, która w ubiegłym tygodniu dobiegła końca na Uniwersytecie Warszawskim. Najwyższy wynik spośród 49 szkół średnich zdobyło stołeczne XL LO im. S. Żeromskiego. W gronie 21 szkół gimnazjalnych najlepsze okazało się Gimnazjum nr 15 im. S. Roweckiego z Warszawy.

Matematyka dla Ciekawych Świata to projekt skierowany do dzieci i młodzieży zainteresowanych matematyką oraz jej związkami z innymi dyscyplinami nauki. Spotkania, organizowane przez ICM UW we współpracy z wykładowcami z różnych ośrodków akademickich, po raz pierwszy odbyły się w 2009 roku i od tego czasu cieszą się rosnącą popularnością wśród uczniów z Warszawy i okolic. W trakcie trwających jeden semestr zajęć uczestnicy mają okazję w nieszablonowy sposób poszerzyć swoją wiedzę, a także przekonać się, jak wygląda nauka na uniwersytecie. W tym roku w programie znalazły się takie zagadnienia, jak szyfrowanie i kryptografia (zajęcia dla szkół średnich) oraz geometria wszechświata (zajęcia dla gimnazjów).

Co szczególnie pociąga młodzież w tych spotkaniach? Rzeczy spoza szkoły są dużo ciekawsze – mówi Wojtek Bogucki, uczeń LO im T. Kościuszki w Pruszkowie, który zajął I miejsce w zestawieniu indywidualnym. – Bardzo lubię matematykę i łatwo przychodzi mi zrozumienie nowych zagadnień. W tym roku zmotywowało mnie m.in. to, że było dużo zajęć z programowania. Trzeba tam bardzo logicznego myślenia, a to mi się podoba.  Zajęcia zorganizowane są jednak tak, aby nadmiernie nie obciążać uczniów nieprzyzwyczajonych do półtoragodzinnych wykładów. Wszystko jest ładnie ze sobą zgrane – dopowiada Wojtek. – Na początku 45-minutowy wykład, później ćwiczenia. Panuje bardzo dobra atmosfera. Dlatego tak łatwo tę wiedzę przyswoić:  jest dobrze wytłumaczona i tematy nie są takie rozległe.

Matematyka dla Ciekawych Swiata 2017 uczestnicy odbieraja nagrody

Uczestnicy VIII edycji Matematyki dla Ciekawych Świata odbierają nagrody

Matematyka dla Ciekawych Świata powstała z myślą o młodzieży dociekliwej, ale nie jest to projekt skierowany wyłącznie do prymusów. Organizatorom chodzi o wszystkich uczniów zainteresowanych głębszym zrozumieniem nauki. Warto postarać się o rekomendację nauczyciela – sugeruje dr Maria Gokieli z ICM. – To w sumie taki akademicki sposób rekrutacji. Jeżeli nauczyciel uważa, że warto, żeby dany uczeń przychodził, to nieważne, jaka to jest szkoła. My go przyjmiemy i postaramy się dopasować program do jego możliwości.

Dla prowadzących zajęcia najważniejsze są zaangażowanie uczniów oraz chęć zdobywania wiedzy. Jeśli nie przychodzą regularnie na zajęcia, zostaną skreśleni z listy. Organizatorzy dbają jednak o to, by dostosować zajęcia do poziomu uczestników. Staramy się nie mieć zbyt wysokich wymagań – wyjaśnia dr Gokieli. – Na przykład dzielimy uczniów na grupy w zależności od tego, czy umieją programować, czy nie. Tak żeby w miarę możliwości dostosować poziom zajęć do każdego.

Ósma odsłona Matematyki dla Ciekawych Świata oznacza, że uczniowie uczestniczący w pierwszych edycjach zapewne ukończyli już studia. Niektórzy z nich odzywają się po latach do prowadzących. Dr Gokieli: – Dają znać szczególnie ci, którzy brali udział w spotkaniach przez kilka lat z rzędu. Czasem widzę na Facebooku, że ktoś z poprzednich lat zachęca innych, żeby przyszli. Bo jest fajnie. Absolwent dwóch pierwszych edycji, Maciek, napisał do nas długi list z podziękowaniami. Takie sytuacje też się zdarzają.

Matematyka dla Ciekawych Świata VIII edycja