Strategiczne Zarządzanie Trajektorią w Kontroli Ruchu Lotniczego

ICM UW realizuje zadanie w ramach programu MNiSW pn. “Projekty Międzynarodowe Współfinansowane”, będące częścią inicjatywy SESAR Joint Undertaking – partnerstwa na rzecz cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej.

Projekt  Air Traffic Control Trajectory Based Operations (ATC-TBO) ma na celu walidację rozwiązań TBO SESAR – strategicznego zarządzania trajektorią w taktycznej fazie wykonywania lotów na trasie i w przestrzeni kontrolowanej lotnisk. Rezultaty walidacji nakierowane są na podwyższenie przepustowości, efektywności operacyjnej, bezpieczeństwa oraz obniżenia kosztów operacyjnych i środowiskowych.

Zaangażowanie Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego (ICM UW) koncertuje się na rozwiązaniu #4 (0468) SESAR, tj. ulepszonej automatyzacji w planowaniu sektorowym i zarządzaniu separacją w ruchu kontrolowanym przy wykorzystaniu rozszerzonego przewidywania trajektorii i ulepszonych narzędzi kontrolerskich (wraz z ukończeniem Rozwiązania 53A z SESAR 2020 do poziomu dojrzałości technologicznej V3). ICM UW realizuje zadanie wspólnie z firmą Indra (lider) oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

Projekt ATC-TBO uzyskał dofinansowanie z dwóch źródeł:

  • ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Horyzont Europa SESAR Joint Undertaking w kwocie 92 400,00 € (HORIZON-SESAR-2022-DES-IR-01, nr grantu: 101114808),
  • ze środków polskiego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Projekty Międzynarodowe Współfinansowane w kwocie 154 962,00 zł (umowa nr 5741/HE/2024/2 z dnia 13.11.2024 r).

Projekt rozpoczął się 01.10.2023 r. i potrwa do 30.09.2026 r. Koszt całej inwestycji to 25 730 681,75 €. Szczegóły obydwu dotacji dla ICM UW można zobaczyć na podstronie projektu: icm.edu.pl/projekty/atc-tbo.

Konsorcjum projektowe ATC TBO, wraz z EUROCONTROL  (koordynator), radą projektu oraz partnerstwem publiczno-prywatnym SESAR – składa się z 14 agencji żeglugi powietrznej, 1 użytkownika przestrzeni powietrznej, 10 partnerów przemysłowych, 5 ośrodków badawczych i 1 uniwersytetu (Uniwersytet Warszawski). W inicjatywie uczestniczy 14 państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcaria i Wielka Brytania. Propozycja projektu opisuje 21 ćwiczeń walidacyjnych, zawierających symulację czasu rzeczywistego i przyspieszonego oraz panele eksperckie.

Obok dotacji unijnej z programu Horyzont Europa [SESAR3 Joint Undertaking, nr grantu 101114808], projekt jest również finansowany przez szwajcarski Sekretariat Stanu ds. Edukacji, Badań i Innowacji (SERI); brytyjski uczestnik NATS w ATC-TBO otrzymuje finansowanie od UK Research and Innovation (UKRI) w ramach gwarancji finansowania Horyzontu Europa przez rząd Wielkiej Brytanii [numer grantu 10109613].

Więcej informacji: sesarju.eu