Pełna nazwa: Air Traffic Control Trajectory Based Operations
Akronim: ATC-TBO
Nr umowy: 101114808
Okres realizacji: 01.10.2023 – 30.09.2026

Kierownik projektu: Radosław Sułek

Konkurs: HORIZON-SESAR-2022-DES-IR-01
Temat: HORIZON-SESAR-2022-DES-IR-01-WA3-1
Rodzaj działania: HORIZON JU Research and Innovation Actions

Finansowanie: Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu Horyzont Europa.
Dofinansowanie: 70 procent.
Instytucja udzielająca dotacji: SESAR3 JOINT UNDERTAKING
Kwota finansowania całkowita: 25 730 681,75  €
Kwota dofinansowania dla ICM UW: 92 400,00 EUR (70%)
Całkowity budżet ICM UW: 132 000,00 €

Cel: Projekt ATC-TBO ma na celu walidację rozwiązań TBO SESAR (strategicznego zarządzania trajektorią w taktycznej fazie wykonywania lotów na trasie i w przestrzeni kontrolowanej lotnisk); rezultat czego da wkład w zakończenie zaprojektowanej w SESAR 2020 fazy C i w realizację wizji Europejskiej Cyfrowej Przestrzeni Powietrznej w fazie D SESAR. Rezultaty walidacji nakierowane są na podwyższenie przepustowości, efektywnosci operacyjnej, bezpieczeństwa i obniżenia kosztów operacyjnych i środowiskowych. Rozwiązania SESAR, wraz z odpowiednimi poziomami dojrzałości technologicznej (TRL/EOVCM) na początku i na zakończenie projektu to: Rozwiązanie #4: Ulepszona automatyzacja w planowaniu sektorowym i zarządzaniu separacją w ruchu kontrolowanym przy wykorzystaniu rozszerzonego przewidywania trajektorii i ulepszonych narzędzi kontrolerskich, wraz z ukończeniem Rozwiązania 53A z SESAR 2020 do poziomu dojrzałości technologicznej V3 (Początkowy = TRL4/V2; docelowo = TRL6/V3) Rozwiazanie #5 Ulepszona synchronizacja trajektorii pionowej i poziomej przy wykorzystaniu złożonych komend CPDLC, wspierających TBO, wraz z ukończeniem Rozwiązania 56 z SESAR 2020 do poziomu V3 (Początkowy = TRL4/V2,; docelowo TRL6/V3); Rozwiązanie #6 Zaawansowane funkcje i narzędzia zarządzania separacją, wykorzystujące wiarygodniejszą informację o trajektorii i łącze danych/CPDLC (Początkowy = TRL1/2  V0/V12; docelowo = TRL4/V2); Konsorcjum projektowe ATC TBO, wraz z EUROCONTROL jako koordynatorem projektu i radą projektu i partnerstwem publiczno-prywatnym SESAR – składa się z 14 agencji żeglugi powietrznej, 1 użytkownika przestrzeni powietrznej, 10 partnerów przemysłowych, 5 ośrodków badawczych i 1 uniwersytetu. Reprezentowane jest 14 państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcaria i Wielka Brytania. Propozycja projektu opisuje 21 ćwiczeń walidacyjnych, zawierających symulację czasu rzeczywistego i przyspieszonego oraz panele eksperckie. Planowane są fazy ‘projektowanie’, ‘rozwój i walidacja’, ‘data pack & weryfikacja dojrzałości’ w drugiej połowie 2023, 2024, 2025 i pierwszej połowie 2026 roku.

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or SESAR3 JOINT. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.

Wróc do projektów
Skip to content