Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or SESAR3 Joint Undertaking. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.
Program | HORYZONT EUROPA SESAR Joint Undertaking (HORIZON-SESAR-2022-DES-IR-01) |
Źródło finansowania | UE |
Tytuł projektu | Air Traffic Control Trajectory Based Operations |
Akronim | ATC-TBO |
Umowa o dofinansowanie | 101114808 |
Data podpisania umowy | 28.11.2023 |
Data początku projektu | 01.10.2023 |
Data zakończenia projektu | 30.09.2026 |
Kierownik projektu | Radosław Sułek |
Finansowanie | Projekt dofinasowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Horyzont Europa SESAR Joint Undertaking. |
Kwota całkowita dla ICM UW | 132 000,00 € |
Kwota dofinansowania dla ICM UW | 92 400,00 € |
OPIS | Projekt ATC-TBO ma na celu walidację rozwiązań TBO SESAR (strategicznego zarządzania trajektorią w taktycznej fazie wykonywania lotów na trasie i w przestrzeni kontrolowanej lotnisk); rezultat czego da wkład w zakończenie zaprojektowanej w SESAR 2020 fazy C i w realizację wizji Europejskiej Cyfrowej Przestrzeni Powietrznej w fazie D SESAR. Rezultaty walidacji nakierowane są na podwyższenie przepustowości, efektywnosci operacyjnej, bezpieczeństwa i obniżenia kosztów operacyjnych i środowiskowych. Rozwiązania SESAR, wraz z odpowiednimi poziomami dojrzałości technologicznej (TRL/EOVCM) na początku i na zakończenie projektu to: Rozwiązanie #4: Ulepszona automatyzacja w planowaniu sektorowym i zarządzaniu separacją w ruchu kontrolowanym przy wykorzystaniu rozszerzonego przewidywania trajektorii i ulepszonych narzędzi kontrolerskich, wraz z ukończeniem Rozwiązania 53A z SESAR 2020 do poziomu dojrzałości technologicznej V3 (Początkowy = TRL4/V2; docelowo = TRL6/V3) Rozwiazanie #5 Ulepszona synchronizacja trajektorii pionowej i poziomej przy wykorzystaniu złożonych komend CPDLC, wspierających TBO, wraz z ukończeniem Rozwiązania 56 z SESAR 2020 do poziomu V3 (Początkowy = TRL4/V2,; docelowo TRL6/V3); Rozwiązanie #6 Zaawansowane funkcje i narzędzia zarządzania separacją, wykorzystujące wiarygodniejszą informację o trajektorii i łącze danych/CPDLC (Początkowy = TRL1/2 V0/V12; docelowo = TRL4/V2); Konsorcjum projektowe ATC TBO, wraz z EUROCONTROL jako koordynatorem projektu i radą projektu i partnerstwem publiczno -prywatnym SESAR – składa się z 14 agencji żeglugi powietrznej, 1 użytkownika przestrzeni powietrznej, 10 partnerów przemysłowych, 5 ośrodków badawczych i 1 uniwersytetu. Reprezentowane jest 14 państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcaria i Wielka Brytania. Propozycja projektu opisuje 21 ćwiczeń walidacyjnych, zawierających symulację czasu rzeczywistego i przyspieszonego oraz panele eksperckie. Planowane są fazy ‘projektowanie’, ‘rozwój i walidacja’, ‘data pack & weryfikacja dojrzałości’ w drugiej połowie 2023, 2024, 2025 i pierwszej połowie 2026 roku. |
Projekt międzynarodowy współfinansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu pn. „Projekty Międzynarodowe Współfinansowane”, umowa nr 5741/HE/2024/2
Program | Program MNiSW pod nazwą “Projekty Międzynarodowe Współfinansowane” |
Źródło finansowania | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Tytuł projektu | Strategiczne Zarządzanie Trajektorią w Kontroli Ruchu Lotniczego |
Akronim | ATC-TBO |
Umowa o dofinansowanie | 5741/HE/2024/2 |
Data podpisania umowy | 13.11.2024 |
Data początku projektu | 01.10.2023 |
Data zakończenia projektu | 30.09.2026 |
Kierownik projektu | Radosław Sułek |
Finansowanie | Projekt dofinasowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie umowy nr 5741/HE/2024/2 z dnia 13.11.2024 |
Kwota całkowita dla ICM UW | 573 936,00 zł |
Kwota dofinansowania dla ICM UW | 154 962,00 zł |
OPIS | Projekt ATC-TBO ma na celu walidację rozwiązań TBO SESAR (strategicznego zarządzania trajektorią w taktycznej fazie wykonywania lotów na trasie i w przestrzeni kontrolowanej lotnisk); rezultat czego da wkład w zakończenie zaprojektowanej w SESAR 2020 fazy C i w realizację wizji Europejskiej Cyfrowej Przestrzeni Powietrznej w fazie D SESAR. Rezultaty walidacji nakierowane są na podwyższenie przepustowości, efektywności operacyjnej, bezpieczeństwa i obniżenia kosztów operacyjnych i środowiskowych. Rozwiązania SESAR, wraz z odpowiednimi poziomami dojrzałości technologicznej (TRL/EOVCM) na początku i na zakończenie projektu to: – Rozwiązanie #4: Ulepszona automatyzacja w planowaniu sektorowym i zarządzaniu separacją w ruchu kontrolowanym przy wykorzystaniu rozszerzonego przewidywania trajektorii i ulepszonych narzędzi kontrolerskich, wraz z ukończeniem Rozwiązania 53A z SESAR 2020 do poziomu dojrzałości technologicznej V3 (Początkowy = TRL4/V2; docelowo = TRL6/V3). Praca Uniwersytetu Warszawskiego będzie koncentrować się na rozwiązaniu #4, w ramach współdziałania z liderem Rozwiązania, firmą Indra oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. – Rozwiązanie #5 Ulepszona synchronizacja trajektorii pionowej i poziomej przy wykorzystaniu złożonych komend CPDLC, wspierających TBO, wraz z ukończeniem Rozwiązania 56 z SESAR 2020 do poziomu V3 (Początkowy = TRL4/V2,; docelowo TRL6/V3); – Rozwiązanie #6 Zaawansowane funkcje i narzędzia zarządzania separacją, wykorzystujące wiarygodniejszą informację o trajektorii i łącze danych/CPDLC (Początkowy = TRL1/2 V0/V12; docelowo = TRL4/V2). Konsorcjum projektowe ATC TBO, wraz z EUROCONTROL jako koordynatorem projektu i radą projektu i partnerstwem publiczno -prywatnym SESAR – składa się z 14 agencji żeglugi powietrznej, 1 użytkownika przestrzeni powietrznej, 10 partnerów przemysłowych, 5 ośrodków badawczych i 1 uniwersytetu. Reprezentowane jest 14 państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcaria i Wielka Brytania. Propozycja projektu opisuje 21 ćwiczeń walidacyjnych, zawierających symulację czasu rzeczywistego i przyspieszonego oraz panele eksperckie. Planowane są fazy ‘projektowanie’, ‘rozwój i walidacja’, ‘data pack & weryfikacja dojrzałości’ w drugiej połowie 2023, 2024, 2025 i pierwszej połowie 2026 roku. |