Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or SESAR3 Joint Undertaking. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.

ProgramHORYZONT EUROPA SESAR Joint Undertaking (HORIZON-SESAR-2022-DES-IR-01)
Źródło finansowaniaUE
Tytuł projektuAir Traffic Control Trajectory Based Operations
AkronimATC-TBO
Umowa o dofinansowanie101114808
Data podpisania umowy 28.11.2023
Data początku projektu01.10.2023
Data zakończenia projektu30.09.2026
Kierownik projektuRadosław Sułek
Finansowanie Projekt dofinasowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Horyzont Europa SESAR Joint Undertaking.
Kwota całkowita dla ICM UW 132 000,00 €
Kwota dofinansowania dla ICM UW 92 400,00 €
OPISProjekt ATC-TBO ma na celu walidację rozwiązań TBO SESAR (strategicznego zarządzania trajektorią w taktycznej fazie wykonywania lotów na trasie i w przestrzeni kontrolowanej lotnisk); rezultat czego da wkład w zakończenie zaprojektowanej w SESAR 2020 fazy C i w realizację wizji Europejskiej Cyfrowej Przestrzeni Powietrznej w fazie D SESAR. Rezultaty walidacji nakierowane są na podwyższenie przepustowości, efektywnosci operacyjnej, bezpieczeństwa i obniżenia kosztów operacyjnych i środowiskowych. Rozwiązania SESAR, wraz z odpowiednimi poziomami dojrzałości technologicznej (TRL/EOVCM) na początku i na zakończenie projektu to: Rozwiązanie #4: Ulepszona automatyzacja w planowaniu sektorowym i zarządzaniu separacją w ruchu kontrolowanym przy wykorzystaniu rozszerzonego przewidywania trajektorii i ulepszonych narzędzi kontrolerskich, wraz z ukończeniem Rozwiązania 53A z SESAR 2020 do poziomu dojrzałości technologicznej V3 (Początkowy = TRL4/V2; docelowo = TRL6/V3) Rozwiazanie #5 Ulepszona synchronizacja trajektorii pionowej i poziomej przy wykorzystaniu złożonych komend CPDLC, wspierających TBO, wraz z ukończeniem Rozwiązania 56 z SESAR 2020 do poziomu V3 (Początkowy = TRL4/V2,; docelowo TRL6/V3); Rozwiązanie #6 Zaawansowane funkcje i narzędzia zarządzania separacją, wykorzystujące wiarygodniejszą informację o trajektorii i łącze danych/CPDLC (Początkowy = TRL1/2 V0/V12; docelowo = TRL4/V2); Konsorcjum projektowe ATC TBO, wraz z EUROCONTROL jako koordynatorem projektu i radą projektu i partnerstwem publiczno -prywatnym SESAR – składa się z 14 agencji żeglugi powietrznej, 1 użytkownika przestrzeni powietrznej, 10 partnerów przemysłowych, 5 ośrodków badawczych i 1 uniwersytetu. Reprezentowane jest 14 państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcaria i Wielka Brytania. Propozycja projektu opisuje 21 ćwiczeń walidacyjnych, zawierających symulację czasu rzeczywistego i przyspieszonego oraz panele eksperckie. Planowane są fazy ‘projektowanie’, ‘rozwój i walidacja’, ‘data pack & weryfikacja dojrzałości’ w drugiej połowie 2023, 2024, 2025 i pierwszej połowie 2026 roku.

Projekt międzynarodowy współfinansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu pn. „Projekty Międzynarodowe Współfinansowane”, umowa nr 5741/HE/2024/2

ProgramProgram MNiSW pod nazwą “Projekty Międzynarodowe Współfinansowane”
Źródło finansowaniaMinisterstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Tytuł projektuStrategiczne Zarządzanie Trajektorią w Kontroli Ruchu Lotniczego
AkronimATC-TBO
Umowa o dofinansowanie5741/HE/2024/2
Data podpisania umowy 13.11.2024
Data początku projektu01.10.2023
Data zakończenia projektu30.09.2026
Kierownik projektuRadosław Sułek
Finansowanie Projekt dofinasowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie umowy nr 5741/HE/2024/2 z dnia 13.11.2024
Kwota całkowita dla ICM UW 573 936,00 zł
Kwota dofinansowania dla ICM UW 154 962,00 zł
OPISProjekt ATC-TBO ma na celu walidację rozwiązań TBO SESAR (strategicznego zarządzania trajektorią w taktycznej fazie wykonywania lotów na trasie i w przestrzeni kontrolowanej lotnisk); rezultat czego
da wkład w zakończenie zaprojektowanej w SESAR 2020 fazy C i w realizację wizji Europejskiej Cyfrowej Przestrzeni Powietrznej w fazie D SESAR. Rezultaty walidacji nakierowane są na podwyższenie przepustowości, efektywności operacyjnej, bezpieczeństwa i obniżenia kosztów operacyjnych i środowiskowych.
Rozwiązania SESAR, wraz z odpowiednimi poziomami dojrzałości technologicznej (TRL/EOVCM) na początku i na zakończenie projektu to:
– Rozwiązanie #4: Ulepszona automatyzacja w planowaniu sektorowym i zarządzaniu separacją w ruchu kontrolowanym przy wykorzystaniu rozszerzonego przewidywania trajektorii i ulepszonych narzędzi kontrolerskich, wraz z ukończeniem Rozwiązania 53A z SESAR 2020 do poziomu dojrzałości technologicznej V3 (Początkowy = TRL4/V2; docelowo = TRL6/V3). Praca Uniwersytetu Warszawskiego będzie koncentrować się na rozwiązaniu #4, w ramach współdziałania z liderem Rozwiązania, firmą Indra oraz Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
– Rozwiązanie #5 Ulepszona synchronizacja trajektorii pionowej i poziomej przy wykorzystaniu złożonych komend CPDLC, wspierających TBO, wraz z ukończeniem Rozwiązania 56 z SESAR 2020 do poziomu V3 (Początkowy = TRL4/V2,; docelowo TRL6/V3);
– Rozwiązanie #6 Zaawansowane funkcje i narzędzia zarządzania separacją, wykorzystujące wiarygodniejszą informację o trajektorii i łącze danych/CPDLC (Początkowy = TRL1/2 V0/V12;
docelowo = TRL4/V2).
Konsorcjum projektowe ATC TBO, wraz z EUROCONTROL jako koordynatorem projektu i radą projektu i partnerstwem publiczno -prywatnym SESAR – składa się z 14 agencji żeglugi powietrznej, 1 użytkownika przestrzeni powietrznej, 10 partnerów przemysłowych, 5 ośrodków badawczych i 1 uniwersytetu. Reprezentowane jest 14 państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcaria i Wielka Brytania. Propozycja projektu opisuje 21 ćwiczeń walidacyjnych, zawierających symulację czasu rzeczywistego i przyspieszonego oraz panele eksperckie. Planowane są fazy ‘projektowanie’, ‘rozwój i walidacja’, ‘data pack & weryfikacja dojrzałości’ w drugiej połowie 2023, 2024, 2025 i pierwszej połowie 2026 roku.
Wróc do projektów
Wróc do projektów

Skip to content