Przedstawiamy zwycięzców hackathonu „Smart Charge – Inteligentna elektromobilność”

W dniach 15–16 lutego w Centrum Technologii ICM odbyła się II edycja hackathonu z cyklu Wielkie Wyzwania Programistyczne: „Smart Charge – Inteligentna elektromobilność”. W konkursie udział wzięło siedem zespołów programistycznych z Polski i USA. Zwycięzcą konkursu został dwuosobowy zespół z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uczestnicy hackathonu stanęli przed niebagatelnym wyzwaniem – zaprojektowaniem optymalnego rozmieszczenia stacji ładowania samochodów elektrycznych w skali całego kraju. Na potrzeby zadania uczestnicy użyli danych pochodzących z OpenStreetMap oraz wykorzystali superkomputer ICM Okeanos Cray XC-40. Wydarzenie zorganizowało ICM UW, partnerem było innogy Polska, zaś partnerem merytorycznym – Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Do konkursu zgłosiło się 16 uczestników, w tym trzy osoby z USA, które brały udział zdalnie. Uczestnicy musieli wziąć pod uwagę nie tylko samo geograficzne rozmieszczenie punktów, ale również wiele czynników dodatkowych tj. odległość stacji od budynków mieszkalnych czy dostępność przyłącza do sieci elektroenergetycznej. Prace zespołów oceniła Komisja Konkursowa, w której skład wchodził m.in. dr Maciej Chmieliński, menedżer odpowiedzialny za rozwój elektromobilności w innogy Polska S.A.

Zdjęcie zwycięzców hackathonu ICM Smart Charge - Inteligentna elektromobilność

Na zdj. dr Marek Nowicki (przewodniczący Komisji Konkursowej), prof. dr hab. Marek Niezgódka (dyrektor ICM), dr Maciej Chmieliński (innogy Polska), Mikołaj Bocheński (Uniwersytet Jagielloński), Marek Markiewicz (Uniwersytet Jagielloński), prof. dr hab. Piotr Bała (pomysłodawca hackathonu ICM).

Zwycięska drużyna z Uniwersytetu Jagiellońskiego w składzie Mikołaj Bocheński i Michał Markiewicz wykazała się kompleksowym podejściem do zadania i zaprezentowała narzędzie, które w przyszłości mogłoby posłużyć do wskazania lokalizacji dla realnych stacji ładowania. Za swoją pracę konkursową zespół otrzymał nagrodę pieniężną ufundowaną przez innogy Polska w wysokości 4 tys. zł. Drugie miejsce i nagrodę w wysokości 3 tys. zł otrzymali Mateusz Wolski i Michał Blajer; na trzecim miejscu uplasowali się Zuzanna Bednarska i Mariusz Wachowicz z nagrodą w wysokości 2 tys. zł (oba zespoły z Uniwersytetu Warszawskiego).

Zdjęcie zwycięzców hackathonu ICM Smart Charge - Inteligentna elektromobilność

Na zdj. Mateusz Wolski, Mariusz Wachowicz, Zuzanna Bednarska i i Michał Blajer (wszyscy z Uniwersytetu Warszawskiego).

Uczestnicy hackathonu bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniem zarówno od strony samego rozwiązania, jak i sposobów wykorzystania superkomputerów oraz narzędzi, które im zaproponowaliśmy. Szczególnie cieszy mnie fakt, że trzy nagrodzone zespoły korzystały z narzędzi do programowania równoległego opracowanych w ICM. Nasz hackathon to nie sztuka dla sztuki czy szukanie rozwiązań problemów czysto akademickich. Wykorzystujemy komputery i inwencję młodych ludzi do tego, żeby rozwiązywać rzeczywiste problemy. Hackathon zdecydowanie ukazał potencjał ukryty w publicznie dostępnych danych. Niestety, dane te nie są pełne i co więcej są udostępniane w dość skomplikowanych formatach, co utrudnia ich ponowne użycie – mówi prof. dr hab. Piotr Bała, pomysłodawca Wielkich Wyzwań Programistycznych.

Honorowym patronatem objęły hackathon: Ministerstwo Energii, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Rektor Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerem wydarzenia jest innogy Polska. Partnerem merytorycznym – Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Computerworld, Klub CIO, Magazyn CIO i serwis dlastudenta.pl.

Więcej szczegółów na temat tegorocznej edycji hackathonu można znaleźć na stronie hackathonu.